Nej, du måste inte vara vacker!

Jag är så trött på utseendehetsen. Och folk försöker få slut på den, men med fel medel.
Om någon berättar att hen är missnöjd med sitt utseende, så får personen genast tips på hur man ska göra för att må bättre.
Oftast är det något i stil med "ställ dig framför spegeln och tänk på det som är fint", "säg till dig själv: jag är skitsnygg, jag är fin som jag är".
Jag tror inte det här funkar. Visst, det kanske ger en bättre självkänsla för stunden. Men för att få slut på den här hetsen måste vi helt enkelt sluta bry oss.


Varför är det så dåligt att tycka att man är ful? Varför får jag inte titta mig i spegeln och säga: "nä, jag är inte fin", utan att folk ska komma med sitt "jooo du är fin som du är".
Jo, för att det är viktigt att vara snygg. Det är det de flesta av oss har lärt oss att tycka. Alla ska vara vackra, annars är man inte riktigt lika lyckad.
Jag tror att man måste börja acceptera fulhet. För jag behöver inte vara snygg.
Hur jag ser ut kommer inte att inverka på ett enda av de mål jag har i mitt liv. Så varför skulle du då behöva vara snygg?

Kommentarer
Postat av: Tanja

Ja håller me om att de int e viktigt å va snygg. Ja har hellre en fin insida än utsida. Men ja tror int de handlar om att tycka att man e ful, jag personligen tycker alla ska försöka hitta nå som e fint på en själv. de behöver int va nå speciellt, man kan ha en stor näsa å tycka att den e fin. varför ska man tycka den e ful? de e ett så negativt ord, ungefär som elak, osmart, likgiltig.. istället för att acceptera att man e ful kan man kanske säga att man accepterar att man int sir ut som en topmodell? :)

2011-11-20 @ 21:27:20
Postat av: Chiaki

Tanja: Men då man försöker leta efter saker som e fina på ens kropp då blir de ju viktigt att man hittar nåt, eller hur?

Då ja menar att man ska "acceptera att man e ful" så menar ja ju int att man ska gå omkring å säga ti sig själv att "ja e ful, ja e jätteful" för de mår man ju bara dåligt av. Men man måst tillåta sig själv att vara ful.

Å ful å t.ex. elak e int lika alls. De e int bra att vara elak för de påverkar ju andra å ens eget liv negativt. Men att vara ful påverkar knappast ens liv det minsta.

2011-11-20 @ 21:49:15
Blogg: http://xchiaki.blogg.se/
Postat av: tanja

De blev kanske lite fel dedär.. Då ja mena att man sku försöka hitta nå som man tyckt va fint på en mena ja int att "åh nu måst de å de va fint!" ja mena mer att man måst hitta nå som man själv tycker om. man kan int tycka att allt på en e fult. Egentligen e kroppen bara ett slags skal för de fina som finns inuti, men för att de fina inuti ska må bra måst ibland (obs, ibland) också "skalet" må bra.

Ja jämförd ful å elak för att båda e negativa ord. Ibland brukar ja tänk att "okej. idag har ja en fuldag, å de e okej." men hellre tänker ja jämt att ja e fin, oberoende om ja råkar ha en fuldag elr en findag, för då mår jag bättre. "Fin" för en person behöver int va fint för en annan.

Okej. De blev lite konstigt dedär :P Va ja vila säg va att lägg hellre en positiv stämpel på dig än en negativ.

(missförstå mig int, ja gillar int heller denhär utseendehetsen. ett lite omformat utdrag ur min favorite quotation: "we must learn to see beauty with our hearts, and not our eyes")

2011-11-21 @ 15:21:44
Postat av: Chiaki

Tanja: Okej, ja förstår. Å du har no rätt, dede me att man hellre ska lägga en positiv stämpel! Ja tycker att om man gillar nåt speciellt i sitt utseende får man absolut va glad för de liksom, å tänka att "ja har fina ögon" (eller va man nu har).

Men min point e liksom att de ska va okej att vara ful. De behöver int va nåt negativt att vara ful, utan helt normalt. De ska va likadant som att säga att man e morgontrött eller nåt, en helt neutral egenskap som man accepterar och i vanliga fall helt enkelt skiter i.

2011-11-21 @ 15:43:26
Blogg: http://xchiaki.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: