Varför sminkar jag mig?

Jag måste berätta om en sak jag är lite stolt över.
En dag förra veckan när jag var lite nere och allmänt borta så var jag på väg till skolan. Jag stod och borstade tänderna och hade lite bråttom för att hinna med bussen.
Då såg jag i spegeln: "Herregud jag har ju inget smink!!". Det hade jag helt glömt bort. Min första instinkt var att snabbt som attan kladda på lite mascara. Men jag insåg att jag inte orkade bry mig (som sagt så var jag lite nere), så jag gick till skolan osminkad.

Nästa dag bestämde jag mig för att göra likadant. Så jag hoppade, denna gång med flit, över sminkningen.
Det har jag gjort nu varje dag sen dess.

För varför ska jag stå och kladda på den där skiten varje dag när jag varken har lust eller ork egentligen?
För att jag har lärt mig att jag måste göra mitt bästa för att mitt yttre ska vara till behag för andra? Jag har i alla fall märkt de senaste dagarna att ingen bryr sig. Det är ingen som har frågat mig de här dagarna om jag är sjuk, om jag kanske har fått nån sällsynt hudsjukdom eller om jag har färgat ögonfransarna ljusbruna. Ingen har gett mig äcklade blickar eller pratat skit framför min rygg (vad folk gör bakom min rygg vet jag faktiskt inte).
Så varför har jag lagt ner så mycket bortkastad tid på sminkning varje dag de senaste 7 åren?

Att sminka sig är jätteroligt ibland! Jag har lärt mig i hela mitt liv att det är roligt att göra sig fin, det är ju det! Men då ska det vara det; roligt. Inte något jag måste göra varenda dag för att överhuvudtaget ha mod att gå utanför dörren.

Det är kanske bra att fundera lite då och då över varför man gör vissa saker.


Förresten så klippte jag min lugg, och insåg att i rätt ljus och vinkel så är jag ju rätt fin ändå.

Kommentarer
Postat av: Cleo

Här är en tjej som gillar att stalka din blogg~ xD



Nej men det är sant! Varför gör vi saker som man egentligen inte behöver göra? :S själva har jag mascara då och då men det är för att det är kul på morgonen att göra sig fin. (Men det finns inte något/någon att göra sig fin för i min skola xD)



Sv: nej det kosar inte! Det är det som är bra med Skype :D men det som kostar är om du ringer med Skype till "fast telefon" (tror att det heter så xD) du får ta och skaffa en snart så att vi kan ha gruppsamtal tsm snart! :D <3

2012-01-16 @ 22:25:05
Blogg: http://yumahalo.blogg.se/
Postat av: Sarah

Bra skrivet! har också slutat med smink och sånt :3

2012-01-17 @ 14:27:38
Blogg: http://anotherfearlessworld.blogspot.com/
Postat av: Lily

Jag brukar oftast bara använda mascara och lite concealer. Förut så använda jag bara mascara...men eftersom jag har acne så kan jag tycka att de är jobbigt med att gå utan lite concealer som tonar ned det väldig röda partierna. Men min optimala goal är att inte använda smink...förutom mascara då och då (host) Men jag fattar vad du menar!



sv: Tack för tipsen! Jag har försökt komma på något som jag kan hålla mig upptagen med men det är lite svårt....socker suget är lite bättre nu, men det är fortfarande jobbigt. Bara igår tänkte jag trycka i mig en sockrad munk, men jag gjorde inte det! seger



kram

2012-01-17 @ 18:35:36
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Linn

Ja, man kan definitivt fråga sig på morgonen varför man använder smink. Är det för att det är roligt? Är det för att "se bättre ut"? Är det för att vara som de andra?



Jag tycker smink ska vara roligt och när jag inte känner för att sminka mig så gör jag inte det. :) Jag vill hellre att människor ska veta hur jag ser ut utan smink än att tro att mitt sminkade ansikte är det vanliga.

2012-01-18 @ 14:17:03
Blogg: http://wildsofmyheart.blogspot.com
Postat av: Stina

Jag kom till precis samma insikt för ett halvår sedan och sen dess sminkar jag min bara ibland, ganska sällan faktiskt. Det är väldigt skönt. Jag har dessutom varit beroende av att ha foundation i hela ansiktet eftersom jag har problem med finnar och så men när jag ändå slutade med foundation så blev ju självklart min hy mycket bättre! Alla kemikalier som finns i sminket är knappast bra för kroppen liksom :( Sen har jag tagit hela inget-smink-grejen lite längre ändå, genom att jag slutat raka mig under armarna och på benen. Benen var väldigt jobbigt i början för det var på sommaren och jag har ju shorts jämt men jag vande mig till slut! Jag blev så arg när jag tidigare kände att jag inte kunde gå ens till affären i shorts om jag inte rakade benen först :(

2012-01-22 @ 15:16:10
Blogg: http://obsessivecuteness.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: