Ibland känner jag mig hjälplös

Män gråter inte, det sjunger Kanjani8 om i låter Monjai Beat. En låt jag alltid tyckt om, men sen såg jag en översättning.

Det gör ont i mig, faktiskt! Jag vill inte att de människor jag älskar ska gå emot mina principer.
Nu är det ju inte så farligt, tänker ni kanske, och jag också. För nej, det är ju inte som om de rättfärdigar våld, vapnehandel eller pedofili (vilket kanske inte kan sägas om alla Johnny'sgrupper?). Men det är ändå en viktig princip för mig, och jag vill inte att grupp som många ser upp till ytterligare ska spä på fördomarna och stereotyperna.

Jag har försökt rättfärdiga det. Det är inte Kanjani8 som har skrivit låten (såvitt jag läste rätt) och knappast skulle de ha makt att säga nej till att framföra den. Texten kunde tolkas på ett mer humoristiskt sätt, tror jag, budskapet i låten är knappast att män ska sluta gråta för att det är omanligt att gråta. Fast det är inte så lätt att tolka översättningar.
Sen är Kanjani8 heller inte den mest könsstereotypa gruppen, det förekommer kjolar, nagellack och pandakostymer på deras konserter, så jag kan inte riktigt klaga på dem.

Men ändå känner jag att när jag tycker att något är fel så borde jag göra något åt det. Fast vad kan jag göra? Om jag hade skickat ett engelskt mail till JE, hade någon ens läst det? Hade någon brytt sig det minsta?


Kommentarer
Postat av: Lily

Usch det är jobbigt när man känner sig hjälplös :/



kram

2012-05-22 @ 17:22:02
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: det blir ju så. Om man är helt ensam då får man oftast gilla läget fast det är surt som attans! Man måste vara en majoritet vilket inte är så lätt :/



kram

2012-05-22 @ 20:15:11
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: Yay! ^^



Kanske det :/ Men sen vet jag inte hur mycket insatta japan är med normbrytande. De är ju fortfarande mycket att kvinnan ska laga mat och hemmafruar och ja du vet. Även om mycket håller på att försvinna, men aaa....



Jadu Heidi, om ni två satt ner och pratade så skulle det pratas mycket!!! :D HAHAHAHA



kram

2012-05-22 @ 20:27:45
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: jag förstår vad du menar :D



Ja, de har ju den mentaliteten. Jag tycker det är ganska trist faktiskt. Man ska typ inte berätta sina problem för någon, vilket jag tycker är dumt. Prata ut är något en människa måste få göra. Att hålla jobbiga känslor inom sig knäcker en tillslut. Jag tror också att självmordsstatistiken skulle sjunka lite om folk vågade gå till psykologen å få hjälp. För att psykiska problem är ju typ skamligt där. Jag vet inte exakt men aaa...prata är väldigt viktigt! Mycket viktigt!



kram

2012-05-22 @ 20:41:55
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: Jo precis, men det är ju mer accepterat här än där. Fast jag vet inte direkt hur det är i Finland dock. Men jag antar att det är mer accepterande :)

Jo, det är ju lätt att man får prestationsångest när man hör det. Man måste få vara dålig ibland också, som du säger :)



kram

2012-05-22 @ 20:54:33
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Gaymasen

Sv: Haha! Fast jag gillar lite att bli rädd. Har någon hatkärlek till det. ;-)



MEn psykologiska thrillers är absolut bäst, håller med. Gillar inte SKRÄCKfilmer men rysare eller psykologiska thrillers där man blir brainfuckad. ^^

2012-05-23 @ 09:53:00
Blogg: http://gaymasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: