Varför behövs en könsneutral äktenskapslag?

Igår samlades riksdagen för att diskutera huruvida en könsneutral äktenskapslag ska vidarebehandlas i utskott. Det är alltså en väldigt aktuell fråga, det har det varit ett bra tag tycker jag, men det känns som att vi står och trampar på stället.

För tillfället kan samkönade par här i Finland ingå registrerat partnerskap. Jag är inte fullt på det klara med vad det innebär men personer i ett registrerat partnerskap har inte samma rättigheter som äkta makar har.

Varför räcker inte detta? Är det många som frågar.
Och jag har ett svar.

Jag kan bara prata för mig själv, men i mina ögon handlar den här debatten inte om att automatiskt få ta den andras efternamn eller att få de rättigheter som gifta par har. Den handlar om att man från statens sida slutar särbehandla en minoritetsgrupp som redan diskriminerats under en lång tid. Det handlar om att man visar, genom en lag, att du är bra som du är, det är inget fel på dig.
Därför kan jag ju också förstå att motståndet som finns är så starkt. Det finns ju många som tycker att det visst är nåt fel på dig då du gillar någon av samma kön.

Kommentarer
Postat av: Lily

sv: Hoppas allt gick bra. Vad blev det?



kram

2012-03-22 @ 17:10:20
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: tanja

Du har absolut rätt! Kyrkliga äktenskap tycker ja kyrkan själv får bestämma, men borgeliga äktenskap borde alla som vill få ingå.

Sen läst ja (i Vbl tror jag) att det finns de som tar samkönade äktenskap som ett personligt påhopp. Ett sånt uttalande e ju bara det ett personligt påhopp. Antar att det var nån sannfinländare (like always. varför diskuteras int det att ge dem sparken, då Wallin-grejen ha lyfts upp till skyarna?)

2012-03-22 @ 18:38:12
Postat av: Chiaki

tanja: Japp, de va väl hande James Hirvinånting? Som sa att de att samkönade par sko få gifta sig e kränkande för di som sir äktenskapet som nåt mellan man och kvinna.

Sen har ju antagligen samkönade par betydligt större orsak att känna sig kränkta nu.

Intressant argument det där faktiskt för ingen kan egentligen ha rätt eller fel. Ett påstående som att "jag känner mig kränkt" kan man ju int motbevisa.

2012-03-22 @ 20:55:32
Blogg: http://xchiaki.blogg.se/
Postat av: Lily

sv: va skönt att det gick bra.Det brukar bli så, man tar med sig mycket men så äter man inget. Hhaha. Typiskt.



kram

2012-03-23 @ 16:23:36
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Gaymasen

Jag tycker givetvis alla ska få gifta sig om de vill, vart de vill. Det är inte en frågan om minoritetsgrupp eller ej utan människoförtryck och ett nedslag mot de mänskliga rättigheterna. :)



Jaaa. Usch vad tid man lägger ner på serier egentligen. Hemskt. Vad mycket annat man hade kunnat hunnit med. Haha.

2012-03-23 @ 17:03:24
Blogg: http://gaymasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: