Film: Norwegian Wood

Som jag skrev tidigare så lånade jag filmen Norwegian Wood (som baserar sig på boken av Murakami Haruki) på biblioteket sist jag var dit. Nu har jag sett den, så jag ska dela med mig lite av vad jag tyckte!

När jag läste boken var mina tankar om den att den var väldigt lugn. Det är nog det bästa ordet för att beskriva den. Det fanns ingen specifik handling, utan det kändes mycket som en liten del i en vanlig människas liv, och inte som en historia med början och slut. Det här borde vara väldigt svårt att få i bokform, men Murakami lyckades. Och ännu svårare borde det vara att få det i filmform, så jag undrar lite om jag hade förstått filmen alls om jag inte hade läst boken först.

Filmen utspelar sig på 60-talet och det märks tydligt, på frisyrer, kläder, inredning, omgivning och musik. Det var ett plus, tycker jag, att man märkte det så tydligt. Watanabe Toru är huvudperson och ibland får man höra vad han tänker, och jag är inte säker, men jag tror att de delarna är från boken. Om inte direkt kopierade, så i alla fall inspirerade av texterna i boken. Filmen innehöll inte så många dialogscener, i alla fall inte lika många som genomsnittsfilmen. Ofta var det scener när det bara hördes musik men det hände ändå saker som förde handligen framåt, t.ex. kunde man få veta att Toru var och hälsade på Naoko (som bor på ett slags behandlingshem), men de sa inget, man såg bara att de var tillsammans. Ibland kunde kameran fokusera på rent konstiga saker för ett ögonblick, t.ex. någons fötter.

Det var verkligen en speciell film, jag har nog inte sett så mycket som liknande den här tidigare. Jag tycker att de lyckades ganska bra med att få samma lugna känsla i filmen som i boken, även om jag saknar bakgrundsberättelserna som man får veta i boken. Jag tycker också att det inte riktigt framgick hur de olika personernas förhållanden framskred, t.ex. Toru och Nagasawa (en kille på studenthemmet som Toru börjar umgås med och leta efter tjejer med).

Hur som helst tycker jag absolut att filmen är sevärd, och läs boken också!


Kommentarer
Postat av: Linn

Vilken bra beskrivning!
Du träffar rätt på precis vad jag kände om filmen också! Tyvärr för min del så vill jag gärna ha med allt det bakgrundmaterialet och hur relationerna var uppbyggda. Jag saknade det ganska mycket. Definitivt borde folk läsa boken!

2012-06-17 @ 15:47:46
Blogg: http://wildsofmyheart.blogspot.com
Postat av: Frida

Jag har planerat att se den ett tag nu, sedan den gick på bio faktiskt, men det har aldrig blivit av. Jag ska försöka få tag på den så fort jag har pengar igen, för det ska bli intressant att få se filmatiseringen på en så pass speciell bok :)

Sv. Haha, ja, det kanske hade blivit lite pinsamt ^^ Det var ett bra tag sedan jag själv var på biblioteket, nu för tiden köper jag de böcker jag vill läsa istället haha. Jag slutade gå dit när jag läst alla böcker jag ville läsa som fanns där, och inte orkade vänta på att de skulle få in nya. Dessutom är jag så pass petig att jag ogillar när böckerna är i dåligt skick, inga hundöron eller nötta kanter ska det vara haha :)

2012-06-17 @ 16:48:58
Blogg: http://yeahimhappy.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: