Sexy Zone - och annat Johnny's-sex.

De senaste dagarna har jag haft en "Sexy Zone-period", då jag har lyssnat extra mycket på dem.
Det har fått mig att, igen, tänka på problematiken med deras namn.
 
När Sexy Zone skulle debutera var det många, antagligen de flesta, som inte gillade deras namn. Att en grupp, med en 11-årig medlem, skulle heta Sexy Zone, och vars medlemmar dessutom handplockades för att påminna om "Michael Jackson's sexiness", är helt enkelt bara opassande. Det tycker de allra flesta.
 
Sexy Zone är dock bara ett väldigt tydligt exempel på all sexualisering som finns i Johnny's-världen.
Det är faktiskt bara att ta en titt i vilken Myojo-tidning som helst (vi pratar oskyldiga poptidningar, som vem som helst kan köpa), så kan man se, ofta minderåriga, idoler ligga halvnakna nånstans med förförisk blick. Ser man på vilken live-dvd som helst finns det massor av sexiga danser och rörelser, och scenkläderna kan anspela rätt mycket på sex.
 
Låt mig visa en bild som exempel, för att förtydliga:
 
 
Det här finns inom alla kulturer, inte bara i Japan. Skillnaden är kanske att Johnny's-idolerna inte bara är sexiga och heta. De är också gulliga, roliga, spännande, duktiga. De tar på sig så många roller att den sexiga bara är en av dem. Samma idol som är känd som "väldigt sexig" kan också gå upp på scen i en grodkostym, "tjejkläder" och peruk, uniform, eller bara som en vanlig 20-årig kille. Det gör det förstås ännu svårare att märka av sexualiseringen, och sexualiseringen känns också mer rättfärdigad när det inte bara är sexualisering utan också rena motsatser.
 
Kanske är jag dubbelmoralisk. För jag köper de här tidningarna. Jag laddar ner scans. Jag ser på konserterna. Och jag gillar det. Och på det sättet bidrar jag bara till att den här försäljningen ökar, och att det blir mer och mer okej.
För den här sexualiseringen är redan okej. Jag märkte inte det här överhuvudtaget för bara något år sedan, och det är skrämmande. Det är så normalt att vi inte reagerar överhuvudtaget. 
 
Det finns inte mycket jag kan göra åt det. Jag kan skicka iväg en massa arga mail, jag kan till och med klampa in på Johnny's kontor och be om en förändring, men det kommer knappast att leda till något överhuvudtaget. Det enda som kanske hade hjälpt, om vi var många som gjorde det, är en bojkott. Men det vill jag inte. Jag vill köpa Sexy Zone's nya konsertdvd, jag vill köpa tidningar, jag vill fortsätta titta på halvnakna bilder.
 
Det som måste göras, och som kan göras, är att vi blir medvetna!
Jag kan fortsätta lyssna på Sexy Zone, jag kan titta på bilder i tidningar, jag kan njuta av uppträdanden, och jag kan tycka att det är bra; så länge jag också är medveten om att sexualiseringen finns där och att den inte är okej.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: