Är detta framtiden?<3333333

Ibland tänker jag att det är fjortisinvasion på min facebook. Av nån anledning är det rätt många i typ mellanstadieålder som velat ha mig som vän och jag är en sån där som accepterar alla för att jag inte vill göra någon ledsen.
Jag sitter och spyr på det dom skriver ibland. Ofta är det någon som postat en bild på sig själv och sen kommer hela kompisgänget och gillar och kommenterar "Aaaw så söööwt du är<333" (ofta något felstavat och förkortat), och den som postade bilden svarar nästan alltid nåt i stil med "Naaw, inte då. Du är!<333".

Jag är lite orolig för att saker som detta (typ hur man ser ut och vilka man umgås med) är det enda de pratar om!? Det är i alla fall det intrycket jag får ifrån facebookposter och blogginlägg jag läst av flickor (mest) i denna åldersgrupp.
Jag vet mycket väl att jag själv var ganska likadan i den åldern, och jag har ju växt upp till en väldigt klok ung kvinna (jag kan väl kalla mig själv kvinna nu då jag är 18?). Men jag blir ändå lite rädd, för jag har den känslan att saker helt enkelt långsamt blir sämre.

Jag tycker det är katastrof när utseende blir det enda, eller det mest betydande, man pratar om. När man prioriterar skönhet framför begåvning.
Väldigt många tjejer söker sig till olika "skönhetsutbildningar" (typ frisör, stylist, makeupartist osv.). Inget fel på dessa yrken, men jag tycker att det är lite läskigt att det är så många som är intresserade av just dem och inte mer "viktiga" yrken. Vad spelar det för roll i framtiden om alla människor har snyggt stylade hår om hela samhället är kaos i brist på samhällsvetare, eller vi alla dör i cancer eller aids därför att ingen brytt sig om att forska fram botemedel?

Jag vill betona att jag inte kritiserar den enskilda personen som väljer en utbildning som handlar om utseende, jag tycker inte att alla måste välja utbildning efter vad som är viktigast för samhället. Det viktiga är vad man själv vill.
Det jag kritiserar är så många unga (de som snart ska välja vilket yrke de vill ha) inte har andra intressen de hellre vill satsa på.

Kommentarer
Postat av: Mari

Om jag ska vara ärlig tror jag inte det är något du behöver oroa dig speciellt mycket över. Visst att det är många som söker sig till de "utseendefixerade" linjerna, men jag upplever att minst lika många om inte fler söker sig till andra inriktningar.

2012-01-05 @ 14:35:15
Blogg: http://ichigolove.blogspot.com/
Postat av: GD

håller med!

2012-01-05 @ 14:57:34
Postat av: Lily

Jag var också så. Accepterade alla som ville bli vän med mig. Ångrade mig som sjutton sen.



sv: Jag förstår vad du menar. Känner detsamma. Önskar också att de tittade mer på betygen!



kram

2012-01-05 @ 16:34:59
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Tokyo - Love

Håller med, min yngre kusin och hennes vänner kör mycket den stilen.. känns lite hmmm, konstigt nästan. Är nog för gammal, haha!

2012-01-05 @ 20:36:28
Blogg: http://sakuradesu.blogg.se/
Postat av: Tokyo - Love

Sv: Jo lite så var man nog.. men nu är allt så publikt så det känns lite annorlunda. Hmm.. ja man kan ju inte ignorera heller. Om nån jag känner (om jag var i den åldern dvs.) la upp en bild och 'väntade sig' kommentarer så skulle det nog vara svårt att inte säga något och uppmuntra beteendet.. hmmh



Tack för snabbt svar!

2012-01-05 @ 21:13:48
Blogg: http://sakuradesu.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: