En riktig karl

Jag hamnade på en tråd i forumet på frida.se som handlade om vilka "krav" man på en kille (pojkvän).
Det jag reagerade mest på var att de flesta skrivit "lång" eller "längre än mig", och vanligt var också "smal men muskulös". Jag har också hört flera av mina vänner, speciellt de som är väldigt långa, säga att de vill ha långa killar.

Så då började jag tänka på vilken enorm press det måste vara för killar. Jag kan absolut tänka mig hur jobbigt det hade varit att vara kort kille. Killar "ska" ju vara långa och lite biffiga, och man ska som kvinna kunna känna sig trygg med killen. Det ska vara en riktigt karl helt enkelt!

Nu har alla olika preferenser, och det är helt okej! Man får gilla långa killar, man får tända på vad det nu än är man tänder på. Bara för att det är vanligt är det inte diskriminerande.

Men vi kan ju se det så här: Om vi kräver att vår kille ska vara lång och muskulös kan vi väl samtidigt inte klaga på att han kräver att vi ska vara smala och ha stora bröst.

Kommentarer
Postat av: Mackus

Hittade dig via Lady Dahmer.



Det är nog ännu värre eftersom det går att ändra på. Längd går inte att ändra på såvida du inte är redo att betala en tysk doktor runt miljonen och vara sjukskriven ett halvår. Då kan du bli 5-6 cm längre genom att bryta dina ben rakt av och sedan dra ut dem 1mm per dag.



Män som är kortare än genomsnittet för kvinnor (166cm) har dessutom ännu sämre lön procentuellt sett jämfört med kvinnor generellt. De har dock ingen feminism som stödjer dem, de enda de får höra är att de har Napoleonkomplex och inte skall klaga eftersom de är män... så kan de vara för dem.



Men som sagt du är inte rasist för att du inte vill vara med en svart kvinna. Du är inte längdist(?) för att du inte vill vara med en kort kille. När det gäller ens partner så måste man få diskriminera. Man kan inte välja partner av medlidande.



Men som sagt, det är inte roligt att vara ful heller, eller plattbröstad som kvinna, eller storbröstad som man. Alla har säkert något att klaga på.



Det som är mest jobbigt till skillnad från t.ex. att kvinnor bör sträva efter högre lön, är att människors preferenser alltid har sett likadana ut, genom alla tider, i alla kulturer och därför mycket väl kan vara biologisk instinkt. Socialantropologer som har hittat stammar i regnskogarna i Amazonas och vid öarna i Sydostasien som aldrig sett civilisation har gjort studier på detta. De kom fram till att kvinnor tycker om långa och icke taniga män, män tycker om kvinnor med de gyllene måtten (tänk Pamela Anderson, Marilyn Monroe).



Stora bröst, extrema muskler och fetma däremot är något som har kommit och gått i kulturer och kan vara en spegling av sin tid. Så flatbröstade, flatrövade kvinnor och korta män får helt enkelt leva med att de inte är attraktiva, på samma sätt som fula alltid har fått. Man hade otur i det genetiska lotteriet, det är bara att hoppas att man hade tur med något annat. Kvinnorna kan iaf operera sig utan några större komplikationer.



Och du får ursäkta. Nej, varken du eller jag kan tänka sig in i hur det är att vara kort kille, speciellt om du är tanig och inte har ett Tom Cruise-ansikte. Jag skulle kunna gissa mig till att det är något av de vanligaste orsakerna till att självmord är så stort problem hos killar. Helt enkelt för att dessa individer inser ganska snabbt att de inte är attraktiva för någon kvinna och dessutom inte får någon respekt av killkompisar. Jag vet inte hur jag skall skriva det här politiskt korrekt, men en ful fet kort brud kan få sex med en kille som är full, en kort kille får oftast inte ens sex med en ful fet kort brud som är full. Och detta är inte något som växer bort med åldern. Läser du datingsidor så står det ofta på äldre mäns sidor "Jag vill ha någon som är snäll", på äldre kvinnors "Jag vill ha någon som är snäll och längre än mig". Läs forumtrådar om män som funderar på ta självmord så ser du att korthet är ett ganska vanligt fenomen bland dessa.



Hoppas jag inte skrämde dig för mycket med detta :)

2011-11-27 @ 18:18:03
Postat av: Mari

Jag fattar verkligen inte varför det är så himla viktigt att killen ska vara lång. Det är så mycket annat som spelar större roll imo.



Jag har en kompis som är ca 10 cm längre än sin pojkvän, och jag tycker att det är urgulligt. :D

2011-11-27 @ 18:21:38
Blogg: http://ichigolove.blogspot.com/
Postat av: Mackus

Jag måste bara lägga till, till min senaste kommentar som kanske blev lite negativ. Det forskarna har tro sig ha funnit är alltså att tjejer tycker om killar som är längre än sig själva, inte nödvändigtvis långa. Så en kille på 165, oftast chans på en som är säg 160, men inte på en som är 180.



Nu blev det lite bättre :)

2011-11-27 @ 18:25:13
Postat av: Lily

Har suttit här och skrivit om min kommentar en miljon gånger utan få till det. Suck. Men you got a point och jag håller verkligen med dig. Och det här med längd tycker jag bara är so not important. Varför måste killen vara längre (och äldre (typ en oskriven regel)) än tjejen? Why? För mig spelar längden ingen roll, och som mari skrev, det finns så mycket annat som spelar större roll!



kram

2011-11-29 @ 19:15:59
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: