Cdjapan vs Yesasia

Jag fick några saker jag hade beställt idag! Hey!Say!JUMP's Over, Kanjani8's 365 nichi kazoku och Yiruma's First Love.
Eftersom jag för första gången beställde från Yesasia och tidigare alltid beställt från cdjapan tänkte jag göra en liten jämförelse. Det är två väldigt lika sidor, så det går nog inte att komma fram till en "vinnare". Men kanske nån kan ha nytta av en sån här "guide" om man ska beställa för första gången.
VS
Sortiment
Cdjapan: Här finns främst japanska skivor, som oftast går att förhandsbeställa flera veckor innan de släpps. Man kan också köpa skivor från andra länder (även western music) och dvd'r, kalendrar, lite elektroniktillbehör, anime, manga, tidningar..
Yesasia: Här kan man köpa i stort sett samma typer av prylar som på cdjapan. När det gäller övrig asiatisk musik (icke japansk) så är utbudet en aning större (och billigare).
Pris
Cdjapan: Eftersom jag aldrig besökt en japansk butik och kunnat se vad de säljer skivor för där kan jag inte jämföra med butikspriset. Däremot vet jag att det är billigare än att beställa från mer "lokala" webbutiker (t.ex. finska Blippo). En singel kostar kring 900yen, en tidning 500yen och en konsertdvd ca 4000-5000 yen.
Yesasia: Det är lite dyrare på yesasia (jag kommer till orsaker senare). En singel är ca 1000 yen, en tidning 800-1000 yen och en konsertdvd 4000-6000 yen. (Priserna handlar om Johnny's-prylar)
Hemsida
Cdjapan: Lätt att orientera sig på och bara man vet vad man vill ha klarar man sig fint. Ofta inga bilder på saker man beställer (i alla fall inte på nya saker). All reklam i sidomenyn kan verka lite störande (i alla fall om man har en tendens att klicka på saker i misstag).
Yesasia: Samma här, men förutom reklamen. Personligen gillar jag Yesasias design mer även om jag tycker att cdjapan är lättare att orientera sig på, men det är antagligen en vanesak.
Kundbetjäning
Cdjapan: Jag är väldigt nöjd med cdjapans kundbetjäning. Nån gång när jag haft frågor har jag bara mejlat dem och haft ett bra och trevligt svar redan nästa dag.
Yesasia: Jag har aldrig mejlat yesasia för att fråga något så jag kan inte säga något om det. Någon annan som kan?
Betalningssätt
Cdjapan: Credit Cards and Check Cards (VISA, VISA Check Card, V ISA Electron, MasterCard, Debit MasterCard, American Express, Diners Club, JCB), International Postal Money Order, Cash (Japanese Yen or US Dollars), PayPal and Alipay. (direkt från hemsidan). Själv använder jag Visa och det har alltid fungerat bra.
Yesasia:  VISA Card, MasterCard, American Express, JCB, Check, Money Order, PayPal, YesAsia Coupon and YesAsia Credit. (också direkt från hemsidan). Precis som på cdjapan har jag använt Visa. Borde ha fungerat bra det också.
Leverans och förpackning
cdjapan: man kan använda  Express Mail Service (EMS), Registered Air mail, Air mail och Economy Air (SAL) och man får vad man betalar för. De är ordnade här efter hur dyrt det är och hur många finesser de har. Economy Air, som är det billigaste och som jag brukar använda) brukar ta någon vecka. De andra kan ta nån dag till nån vecka och med EMS kan man ha en sk tracking code så att man kan följa med var paketet är.
Cdjapan använder "pafflådor" som förpackning och sakerna är alltid i ett "bubbelplast". Jag gillar de här lådorna eftersom de går bra att använda igen även om de tar lite plats i skåpet ibland.
Yesasia: Här gillar jag Yesasia mycket. De har frakten är gratis! I alla fall om man beställer över en viss summa (ca 300 kr tror jag). Det finns några saker som inte går att beställa med fri frakt men det mesta går. Därför är deras saker kanske lite dyrare. I slutändan är det nog inte så stor skillnad på vad det kostar på yesasia respektive cdjapan.
Finesser
Cdjapan: Något jag tycker mycket om är poängen man får efter varje beställning. Olika saker är värda olika mycket. Dessutom får man t.ex. en 500 yens kupong vid varje minst 5000 yens beställning och om man fyller i en litet frågeformulär om vad man tycker om sidan (det här kommer till mejlen varje gång man beställt något) får man 10 yen poäng. Man får också poäng när man fyller år.
Yesasia: Vid varje beställning kan man få en liten "capsule toy". Det är en liten sån där sak, typ ett mobilsmycke i form av en figur. Jag tycker det är en rolig present. Man får det inte med alla saker och om jag inte minns fel måste man ha beställt för en viss summa, men det är inte så svåra krav. Jag fick en idag.

Slutsats: Det är egentligen inte så stor skillnad vilken av dessa sidor man beställer från. Kom ihåg bara att läsa på ordentligt för det är mycket svårare att ordna upp strul som sker på internetsidor än sånt som sker i vanliga butiker.
Ifall nån vill fråga något om att beställa från någon av dessa sidor är det bara att fråga så kanske jag kan hjälpa!



Vad tycker ni? Kan den här lilla jämförelsen vara till hjälp? Har ni synpunkter?


Kommentarer
Postat av: Linn

Jag gillar den häe jämförelsen eftersom jag bara har beställt från HMV.co.jp och har funderat på hur yesasia fungerar :)

2011-07-12 @ 18:41:05
Blogg: http://wildsofmyheart.blogg.se/
Postat av: Lily

Oj vilken bra beskrivning. Du kanske inte kan samla poäng på yesasia men då och då får man en rabattkupong som man kan använda. Du får även en rabattkupong på deras systersida yesstyle ^^



sv: Jag tycker inte det är pinsamt utan bara en trevlig överraskning om en favoritskådis av min dyker upp i ett drama jag tittar på ^^ jag ser det bara som ett jätteplus.



Jaså gjorde du? Vad trevligt! ^^ Haha ^^ Du får lägga upp tröjan på bloggen sen kanske!



kram kram kram

2011-07-12 @ 20:10:07
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: 美杏花ちゃん-BiancaChan

Hoppas det går bra om jag är lite petig med YA but~ Du får fri frakt om det är över 270 (huhu I know petig där asså XD) sen så måste man beställa 2 japanska saker för att kunna få med en liten capsule toy gratis :3



sv: Det är typ Keito, Hikaru, Ryutaro och Inoo om jag nu har rätt o.o



Yaaay! :D Dom är så fina skivorna o

Man får inte det från YA om du beställde därifrån denna gång, utan man måste in på sitt account och så ser man vid beställning om det står ''shipped'' eller om den fortfarande inte har skickats ut ^^

2011-07-12 @ 23:21:24
Blogg: http://biancaselin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: