Klicka-hem-guide!

Jag beställde nyss en del nya saker från cdjapan. Jag har inte ens hunnit få det jag beställde senast och vips så gick 5000 yen igen! ><
Det blev lite problem... Jag skickade iväg beställningen utan att riktigt fatta det, och jag gjorde det två gånger. Dessutom innehåll den första beställningen lite fel saker, och jag hade satt en massa extra poäng/kuponger (se mitt föregående inlägg) för att få det hela billigare. Så jag skrev ett litet snällt mejl dit för att se ifall det gick att avbryta beställningen i det här skedet (blir så jobbigt att börja skicka tillbaka!? inte kul, speciellt om grejerna hamnar i tullen och det blir extra kostnader).

Så här kommer en liten klicka-hem-guide, som jag själv borde följa.
Ni kanske också har glädje av den.. ^^



1. Kolla att sajten är seriös.

Inte så lätt att veta.. Men är det en känd sajt är den vanligtvis ganska tillförlitlig. Fråga andra som beställt från den sidan vad de tyckte om den, hur lång tid det tog att få det de hade beställt, vilken betalningsmetod de använde osv.
Jag har för mej att sidor som har "https" i början av adressen vid det skede där man ska göra sin slutgiltiga beställning i allmänhet är relativt tillförlitliga.

2. Välj säkra betalningsmetoder.
Man kan aldrig vara för försiktig. Kolla alltid om sajten erbjuder betalning via faktura (=räkning). Det innebär att du får dina varor tillsammans med en räkning som du sedan ska betala, vanligtvis inom 2-4 veckor. Bra, eftersom du inte blir lurad. Du har ju redan fått dina varor innan du betalar och inte tvärtom.
Var extra noga med punkt nummer 1 om du inte betalar via faktura på en sida som du inte vet hur seriös den är.

3. Läs allt noga.
Innan du tänker på att beställa nåt alls; läs igenom faq, villkor, och all slags policy od. Allt information som finns på sidan helt enkelt.
När du väl ska beställa; läs igenom allt om varan. Du vill ju vara säker på att du beställer det du faktiskt har tänkt beställa. En del sidor har knappt några bilder på sina produkter så du måste utifrån texten förstå vad det är du beställer. T.ex. kan det stå att om du köper en singel så får du en liten present som hör till, men sen kan det så finstilt att det bara gäller den första utgåvan av singeln. Så om du beställer andra utgåvan blir du utan present. Lite surt om det var just presenten som fick dej att välja just den singeln. Så här brukar det stå på cdjapan, som jag brukar beställa ifrån.
När du håller på och beställer ska du också läsa allt noga. Det har hänt mej att det jag har beställt har blivit för tungt för att kunna fraktas med det billiga fraktalternativ jag valt. Vet du om det från början kanske du enkelt kan byta ut en sak mot en lite lättare eller billigare version för att undvika extra kostnader och du slipper via mejl försöka fixa felet.
Beställ från sajter som är på ett språk du förstår! Fastän du försår såpass mycket japanska att du kan välja vara och klicka på "beställ" på en japansk sajt kanske du missar den mycket viktiga texten längst ner, hur tydlig den än är.
Låt någon hjälpa dej om du absolut vill beställa ändå.

4. Tiderna ändras..

Bara för att du de senaste fem gångerna bara har klickat på detdär och sen är allt klart, betyder det inte att det är så varenda gång. Företaget kan plötsligt få för sej att lägga in extra säkerhetsåtgärder, och det tar lite längre än vanligt.
Så var alltid uppmärksam och läs allt noga (se punkt 3!) för att undvika misstag och chocker!

5. Fråga om något känns fel.
Alla seriösa internetföretag har en mejladress dit du kan mejla och fråga/klaga om något är oklart eller orätt.
Formulera dej sakligt och formellt. Får du inte ett seriöst svar inom rimlig tid är sajten i vanliga fall inte speciellt bra överhuvudtaget.


Det var några små tips XD jag ska se till att följa dem nästa gång jag beställer nåt..!




Kommentarer
Postat av: Amanda

Vilka bra tips!

Jag har också gjort de felet en gång.. så jobbigt! Dock fixade dem det innan grejerna hann skickas x2.



Vad beställde du den här gången? :D



Sv;

Ja super skönt ^-^''



Haha, då testar jag från CDjapan någon gång!

2010-09-20 @ 19:58:07
Blogg: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv;

Åh~ Är det Yoku Asobi Yoku Manabe (hatar det där himla namnet XD!)? Jag beställde den för typ en vecka sen, kan inte vänta~~!



Vilken Arashi singel är det?

..kan inte hålla reda på alla singlar det släpper O_O

2010-09-20 @ 20:15:56
Blogg: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: Isabelle

sv: Yay! :D



Jag hade också honom på hjärnan efter att ha sett Hana Yori Dango xDD

Långt ifrån den smartaste, ja xD Blev ganska störd på hans karaktär ibland, men han är så söt så det jämnar liksom ut sig :3



Har du sett andra säsongen och filmen också?



Varsågod! ^^ Borde vara lag på att se Hana Yori Dango XD

2010-09-20 @ 20:37:02
Blogg: http://gakkun.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv;

Haha, jag vet! Namnet är fucked up >_< ! !



Arashi släpper så mycket just nu O_O ..eller alltid!

Tycker lite synd om dem, och fansen.. man har ju inte hur mycket pengar som helst xD!

Är inte ett Arashi-fan dock :P



Jaa~ Jag älskar Hey Say JUMP, väldigt mycket!

Yamada är min favorit, uhm.. av alla Johnny's ^-^

Gillar också KAT-TUN mycket..

Gillar hela JE, i vilket fall haha xD

2010-09-20 @ 20:37:33
Blogg: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: Isabelle

sv: Hahaha XD



Klart du MÅSTE se det! Första säsongen slutar uruselt ja >_< Fast sen är andra säsongen kickass! Filmen är också jättebra ^__^



2010-09-20 @ 20:42:10
Blogg: http://gakkun.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv;



Haha håller med dig!



Är det sant? Gud vad kul~~

Och du gillar Yuma? Wah, vad glad jag blir.. det är inte många som gör det! Alla typ hatar honom ;~~; stackars pojke..



Verkligen, jättekul ^-^''

Har du msn? :D

2010-09-20 @ 21:39:28
Blogg: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: MYMiC

Bra tips , dock gör jag alltid den där lilla "checklistan" innan jag ska köpa något över internet då jag inte skulle uppskatta om någon länsade mitt VISA, haha xD

2010-09-20 @ 22:11:36
Blogg: http://mymic.blogg.se/
Postat av: Sabina ❤

sv. Tack :)

Så är det för mig också. Jag gillar nästan alla ämnen förutom teknik och fysik. Men jag vet ändå nu att jag mest gillar språk och musik. Jag gillar i och för sig matte och biologi också, men jag får väl ha det som någon extra hobby då haha. Känner mig lite nördig ibland när jag räknar matte bara för att jag tycker det är kul o.o

Men det är ju också bra om du gillar många ämnen, det blir stor valfrihet så du kan bli precis vad du vill^^

2010-09-21 @ 20:46:04
Blogg: http://sweetfairyfloss.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv;



Jag veeeet ;~~;

Det är så synd om honom!

Fattar inte heller varför alla hatar honom..

Precis som du säger, han kanske inte världens snyggaste..men det är inget fel Yuma T__T



Yay~ Addar dig :D

2010-09-21 @ 21:34:07
Blogg: http://bananasisformonkeys.blogg.se/
Postat av: MYMiC

Jamen visst, helt hemskt )):



Ja det är sant ^o^

2010-09-22 @ 12:57:09
Blogg: http://mymic.blogg.se/
Postat av: Kanske en Tova

Asso.

tufft o__o

Vad heter du på FB?

2010-09-22 @ 16:22:03
Postat av: Sabina ❤

sv. Ja, man kan ju alltid ändra sig. Eller så kan man kanske kombinera några av de ämnen man tycker bäst om :)

Jag kom att tänka på att detta året är det sista terminen jag läser matte :o Sen måste jag välja det som extrakurs om jag vill fortsätta och det känns lite konstigt på något sätt. Matte är ju liksom ett ämne man alltid har haft xD Men jag kommer satsa mycket på språk nu, särskilt japanska eftersom man måste göra olika tester när man ska söka stipendium till Japan.

2010-09-23 @ 15:25:57
Blogg: http://sweetfairyfloss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: