tips...

Har du nångång försökt hitta en låt du vill ladda ner men inte riktigt vetat hur du ska hitta den?
Då kommer här några egna tips som kanske kan hjälpa dej i letandet.

Observera dock det jag har skrivit sist i inlägget!


Fråga vänner.

Det finns kanske nån på din msn-lista som har låten och kan skicka den till dej. Kanske finns det också nån bloggare som gillar just den musik som du vill ha, behöver ju inte nödvändigtvis vara någon på msn.

Gå med i communityn

Sedan jag blev en någorlunda aktiv medlem på Livejournal har jag hittar massor av material (bilder, musik, videos) och fakta som jag aldrig hade fått annars. Genom att gå med i olika communityn hittar du snabbt aktuell musik, och du kan ju också alltid leta lite bland dom gamla inläggen. Det finns även communityn där man endast delar mej sej av just filer (musik- och video-filer). Förutom livejournal finns massor av andra sidor du kan välja också, men livejournal är jag mest insatt i, och jag har inget att klaga på.
Kom ihåg att alltid tacka personen som laddat upp låten ifall denne ber om det.

Googla
Jag googlar alltid när jag ska leta efter en viss låt. Det brukar funka för det mesta. Jag brukar skriva "bandets namn + låtens namn(.mp3 [eventuellt]) + MF" MF står för mediafire.com. Får du inga träffar kan du pröva byta ut till MU (megaupload.com) eller skriva ut hela namet. Ibland måste du även klicka dej runt ett tag innan du hittar.

Spara sidor med många uppladdningar
Vissa lägger ut många hela album på sina bloggar o.d. Hittar du någon sån blogg där en person har lagt ut massor av musik kan du alltid spara länken dit för att titta om du söker något annat i ett senare skede. 

Sök
På en del sidor kan du söka filer och direkt få träffar.
t.ex. beemp3.com eller 4shared.com
här kan det dock vara ganska svårt att hitta vad du vill ha om låten inte är så känd, men det är lönt ett försök.

Rippa
Finns låten du vill ha på youtube? Hittar du inte låten som mp3? Då kan du ladda ner ett program för att rippa youtubeklippet till mp3. Jag använder detta program.

Jag hoppas detta på nåt sätt kunde vara till hjälp

Jag tänker inte sticka under stol med att jag själv brukar ladda ner. Jag tycker att man måste få lyssna på vad man vill. Dock tycker jag absolut att man ska stödja sina favoritband med att köpa deras cd's (vilket jag faktiskt gör ibland) om man bara kan.




Kommentarer
Postat av: nicole

bra tips:)

2010-01-09 @ 23:08:30
Blogg: http://ichigojam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: