Förklaring ^^

Fick en anonym kommentar idag, troligtvis vad det i misstag,
och jag är för lat för att leta upp ifall samma ip-adress finns bland några av mina gamla kommentarer...  xD
Hur som helst tänkte jag ta och svara så att ni alla får det på klart
för jag antar att det kan finnas flera som undrar?

Jag bor i Finland och har alltid gjort det. Jag pratar svenska som modersmål (jag kan inte finska!! D8). Ungefär 6 % av Finlands befolkning är finlandssvenskar, dvs finländare som pratar svenska, och ni hittar oss främst vid kusten till bottniska viken (Vasa, Åbo och där emellan ;D). Orsaken till detta är att Finland hörde till Sverige i ca 600 år (från 1200-talet till 1809). På den tiden fanns det betydligt mer finlandssvenska och det var nästan "fint" att kunna svenska. Numera lever svenskan ännu kvar, åtminstone där jag bor, men den försvinner allt mer och mer. Det finns många finländare som inte tycker om att svenska är ett av de officiella språken i Finland och försöker avskaffa det. (Och jag ligger väldigt risigt till om jag blir tvungen att klara mej på finska xDD)

Jag tror det där får räcka ^^ Hoppas alla fick en liite klarare bild ;)


Kommentarer
Postat av: Ida

Du fick de riktit braa förklarat. Och på allvar, jag vill inte vara dum men, jag tkr det hör till allmänbildningen att veta att det finns finlandssvenskar... och att inte alla pratar 'muminsvenska'. xP

2009-11-04 @ 21:08:04
Blogg: http://strong-or-not.blogspot.com/
Postat av: TheFashions

Finladssvenskar, bättre talande folk. ;)

/ förut www.jarinaw.blogg.se, nu www.thefashions.blogg.se :)

2009-11-06 @ 11:02:02
Blogg: http://thefashions.blogg.se/
Postat av: Anonym

haha tack för förklaring ...höhö det var visst jag som skrev det där ..xD men jag hade väl skrivit det för länge sen haha xD :P

2009-11-09 @ 19:04:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: