Jag är inte empatilös!

Jag läste ett inlägg på Lady Dahmers blogg som handlade om att en annan mamma inte hade gjort något för att hjälpa LDs barn som hade skadat sig. Inlägget fick otroliga mängder kommentarer där denna mamma beskrevs som en empatilös, elak människa, som likgiltigt stod och tittade på ett gråtande barn utan att bry sig det minsta.
Jag kan förstå ilskan, men det skrämmer mig också lite.

Jag är en sån människa som har otroligt svårt för att handla i såna situationer. Om jag ser någon som är skadad, ledsen eller behöver hjälp så vet jag inte vad jag ska göra, och det slutar med att jag nog bara står där och ser likgiltig ut. Kanske ses jag som ond och empatilös, men det vet jag ju att jag inte är!
I såna situationer brukar jag känna med den drabbade personen så mycket att det gör ont i mig. Jag har bara ingen aning om vad jag ska göra! En liten röst kan säga till mig att det bara är att gå fram och fråga om personen behöver hjälp, men just då går det liksom bara inte fram. Tanken känns så väldigt främmande.

Och det är ju en fruktansvärd egenskap som jag gärna vill bli av med. För i en situation när det faktiskt händer något allvarligt så spelar det ju ingen roll hur ont det gör i mig, om jag inte kan göra något för att hjälpa till. Om jag är den enda på plats kan det ju gå riktigt illa. Så självklart ska den här egenskapen inte hyllas och uppmuntras, men jag vill inte heller bli kallad empatilös och elak. Det skrämmer mig att människor dömer ut andra så fort.

Hur brukar du reagera i situationer där du borde hjälpa till?

Kommentarer
Postat av: Nicole♥

hmm... det var svårt, asså jag skulle väl hjälpa tror jag. men det är som du säger, att man vet inte alltid vad man ska göra och så... men empatilös och elak är man ju inte~



btw, hur gammal var ryutaro? jag gillar oxå att johnnys inte tillåter sina artister att röka/dricka/etc ~

2012-05-09 @ 16:13:19
Blogg: http://ichigojam.blogg.se/
Postat av: Lily

Jag är nog som du. Jag vet inte vad jag ska göra när jag hamnar i såna situationer. Jag minns en gång när min kompis blev slagen. Allting hände så fort och jag blev så himla chockad att jag inte kunde röra mig. Jag blev liksom paralyserad och fattade inte att något sådant kunde hända. Jag var ju inte ensam utan mina andra klasskompisar var där också och kunde hjälpa till och stoppa denna tjej som plötsligt hoppade på min kompis. Så jag förstår nog hur du känner.



Jag läste också det där inlägget om LD. Jag råkade ut för samma sak när jag var liten. Jag ramlade av cykel och skrapade upp knäna så svårt att jag knappt kunde gå och målargubbarna som målade om garagen bara stod och tittade på mig utan att hjälpa mig upp. Jag fick ta mig hem bäst jag kunde.



Det är svårt att döma sånt där tycker jag.



kram

2012-05-09 @ 16:24:29
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: Jo det är klart, men man ska inte döma folk så hårt ibland. Man ska försöka sätta sig in i deras skor. Men du är inte alls empatilös och jag tycker inte du ska skämmas. Och jag tror att om du nu hade hamnat i samma situation, att du skulle ha hjälpt till. Du är inte svag!



kram

2012-05-09 @ 17:33:06
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Nicole♥

sv. Jaa precis, uuh och jag tycker inte om att hon mamman var skiiit taskig, asså visst man blir väl lite ledsen om ens barn inte får hjälp, men de orden hon och de som kommenterade använde var ju elaka...



aah ok, well too bad for him, i guess. Man ska inte röka, de a bara nasty och ohälsosamt:3

2012-05-09 @ 18:41:16
Blogg: http://ichigojam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: