Om ordet hen

Ordet hen han blivit otroligt omtvistat på sistone. Jag är inte ens säker på varför, det är ju bara ett ord? Men många verkar missförstå argumententen för ordet nästan med flit bara för att inte ge andra rätt.
Jag har fått en hel del tillfällen att använda ordet bara de senaste dagarna så därför är det kanske på sin plats att jag skriver om det. (Jag har ju ändå skrivit det här inlägget många gånger i huvudet redan.)

Hen är alltså ett pronomen, som ett komplement till han och hon. Ett tredje alternativ.
Nu använder ju kanske folk ordet olika, men såvitt jag vet så används det främst när man inte känner till könet eller när könet är irrelevant.

För att göra det mer förståeligt (för jag gissar att flera av de som läser det här inlägget inte är så bekanta med ordet från förut) så ska jag ge lite exempel på båda (från saker jag varit med om bara de senaste dagarna):
När man inte vet: Idag när jag och min bror väntade på bussen såg vi en bil som körde på vägen och plötsligt stannade. Människan steg ur och borstade snabbt av rutan och körde sen iväg. Personen var så långt borta att jag inte såg om det var en kvinna eller man, så jag sa till min bror nåt i stil med att "Varför stannade inte hen här på busshållplatsen istället för mitt på vägen?"
När könet är irrelevant: Jag skrev ett inlägg på en blogg jag har med mina vänner som handlade om en viss kärleksförklaring jag läst i en fanfic och inte riktigt gillat, jag skrev ungefär att "om någon hade sagt så till mig hade jag sprungit ifrån hen direkt". I detta fall är det hypotetiskt ingen skillnad om det är en man eller kvinna som ger mig en dålig kärleksförklaring.

Sen finns det dessutom en del människor som vill definiera sig själva som hen, som varken vill vara kvinna eller man. Jag känner inte till så mycket av detta, men nu har jag nämnt det i alla fall.

Men för att reda ut; hen används alltså inte när man vet könet (vanligtvis i alla fall). Jag säger inte "Det här är min vän, och hen tycker om glass", för jag vet ju oftast vilket kön mina vänner har.

Så varför har man hen? Är det inte lättare att bara välja antingen han eller hon och sen köra på det? Kan man inte använda "han eller hon" eller h*n?
Hen används ofta för att man är lat. Det är lättare att säga hen istället för "han eller hon". Dessutom kan det bli lite klumpigt i skrift om man skriver "han eller hon" (eller varför inte vederbörande, föräldern, människan, personen, partnern, sambon..) flera gånger på varann, så då ger hen kanske lite bättre flyt i texten. H*n kan funka i text, men går ju inte så bra att säga, och vad är egentligen skillnaden på h*n och hen?
Sen kan man ju välja ett pronomen, antingen hon eller han, som man använder i en hypotetisk text eller liknande. När jag skrev mitt blogginlägg skulle jag ha kunnat använda "han" eftersom det kanske statistiskt sett är mer troligt att det är en man som ger mig en kärleksförklaring. Men då spär jag ju bara på heteronormen. Genom att använda hen kan jag visa att det inte är konstigt att också en kvinna skulle vara kär i mig (en kvinna).
Detsamma gäller när man t.ex. pratar om yrken. Eftersom det är vanligare att kvinnor är sjukskötare så tar man kanske för givet att sjukskötaren är en hon, och på samma sätt är kanske kärnfysikern, polisen och vaktmästaren en han. Genom att använda hen när man pratar om en yrkesperson i allmänhet så kan man visa att man själv inte tar för givet att en yrkesperson har ett visst kön bara för att normen säger så, och man kan öppna andras ögon. I längden kan vi kanske få ett mycket mer blandat yrkessamhälle, människor vågar i större mån söka sig till branscher de brinner för och hindras inte av en norm som säger att de borde göra annorlunda. Och detta bara på grund av ett ord! Men nu är jag utopisk förstås.

Sen är det ju så bra med ord att ingen står och hotar dig med pistol om du inte använder dem. Det finns tusentals ord jag aldrig använder. Ingen måste använda hen. Men låt de som har förstått vilket praktiskt ord det kan vara använda det. Jag hoppas att jag genom det här (långa) inlägget har fått i alla fall någon att förstå vad ordet egentligen innebär!

Kommentarer
Postat av: Lily

sv: det är nog sant det :)



kram

2012-03-09 @ 18:39:21
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Lily

sv: ja väldigt:/

Jaså? Lärare? Kanske det är mycket prov på gång eller nått? :)



kram

2012-03-09 @ 19:26:43
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: