Yamato Nadeshiko Shichi Henge

Jag har tittat på ett drama: Yamato Nadeshiko Shichi Henge. Det är andra gången jag ser det, och det var minst lika bra den här gången!
I korthet handlar dramat om fyra s.k. ikemen (snygga killar) som bor i ett stort hus. Hon som äger huset skickar dit sin brorsdotter och säger att killarna ska göra om henne till en fin dam, och om de lyckas slipper de betala hyra. Uppgiften blir dock svårare än de tänkt sig eftersom Sunako (som brorsdottern heter) är en riktig "horror girl" som är rädd för ljusa miljöer och människor och älskar döskallar och att titta på skräckfilmer.
Dramat tar mycket upp utseende, och hur mycket det kan finnas bakom som man glömmer bort. Sunako blev kallad ful av sin första kärlek, och Kyohei (huvudpersonen, en av de fyra killarna) har råkat ut för en hel del pga sitt vackra ansikte.


Det var förresten lite mindre än ett år sen jag började lära mig om genus och sånt (alltså olika könsroller, och på vilket sätt de begränsar oss). Under den här tiden har jag hunnit se mycket med genusglasögonen på som jag tidigare inte har märkt. Det störde mig i början att de i det här dramat ville att Sunako skulle bli en "lady", och jag undrade "vad är det egentligen?", jag blev lite arg. Men sen kom det också fram i dramat att det inte bara handlade om utseende och uppförande.
Hur som helst undrar jag, kan en film/bok/låt/liknande vara bra, trots att den kanske inte riktigt följer ens principer? Vad tycker ni?

Kommentarer
Postat av: Johanna

Har sett animen och tycker den är jättebra :3 Undrar om dramat är bättre, kanske värt att kolla ;)

2012-06-10 @ 21:54:06
Blogg: http://johannakawaii.blogg.se/
Postat av: Johanna

sv: Ska nog se den ^^

2012-06-11 @ 11:02:14
Blogg: http://johannakawaii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: