Recension: kokosolja

Nu har jag testat lite med kokosoljan/kokosnötsoljan (jag antar att man kan säga båda) som jag skrev om här. Så därför tänkte jag recensera den lite.

Som sminkborttagningsmedel:
Detta funkar superbra för mig. Oljan tar jättelätt bort min mascara (som det inte står waterproof på men som ändå inte kan tvättas bort med bara vatten).
Jag sköljer ansiktet och försöker få bort största delen av mascaran från fransarna. Sen tar jag lite olja och gnuggar det över ögonen. Så tar jag lite vatten och en bomullspad om vartannat och tar bort sminket. Jag avslutar med att skölja med vatten och torka av med en handduk. Det svider inte att få oljan i ögonen (men knappast är det så bra att med flit gnugga in det dit heller).

I ansiktet:
Det här funkar helt okej, men man borde nog göra det på kvällen (precis som med andra oljor) eftersom det tar ett tag för den att sjunka in i huden. Säkert kan man ta bort oljan med olika varm-handduks-tekniker (som jag aldrig orkar lära mig eller testa) men jag föredrar att ha den kvar.
Jag har märkt att håret vill suga i sig lite av oljan, speciellt pannluggen, så att håret ser lite fettigt ut. Så kanske det funkar bäst att bara ha oljan på t.ex. kinderna och där omkring, så att den inte kommer i kontakt med luggen.

På kroppen/som deodorant
Jag har rätt torra armbågar så när jag har duschat har jag satt lite olja där. Visst är det mjukt just efteråt, men jag vet faktiskt inte hur länge det håller i sig och hur det blir sen. Jag bryr mig liksom inte så mycket om att titta på mina armbågar. Jag har också testat ha oljan på andra ställen på kroppen som är torra, t.ex. benen och händerna. Likadant där har jag inte märkt nån enorm skillnad men jag har inte direkt tänkt på det heller.
Jag läste nånstans att kokosnötsolja funkar som deodorant eftersom den ska ta bort svettlukt. Har även testat detta lite när jag varit i duschen, men det är jag vanligtvis på kvällarna och jag brukar inte bli svettig på kvällarna. Jag borde testa detta från morgonen för att se hur det fungerar.

I håret
Jag har testat ha kokosoljan i håret över natten, för att sedan tvätta ur (först med balsam i torrt hår! Sen ännu flera gånger med vått hår noggrannt med balsam). Jag märkte ingen skillnad den gången. Men jag tror jag tvättade för mycket. Det är svårt när man har oljor i håret att hitta den där balansen mellan att håret blir för torrt eller för fettigt (ofta vill man ju inte riskera det senare så då blir det att man tar i för mycket). Jag har också haft oljan i bara en stund i torrt hår och sen tvättat håret som vanligt. Det har funkat rätt bra men inte nån enorm skillnad.


Ifall ni vet fler användningsområden för kokosoljan får ni gärna berätta så kanske jag kan testa det också!

Nu ska jag passa på att säga att detta ju är hur oljan har funkat för mig. Och nu har vi ju inte likadant hår och skinn allihop, så det kan bli helt annorlunda för dig (bättre eller sämre).
Men jag tycker ändå det är värt att testa, med tanke på att den är så mångsidig. Dessutom är den inte speciellt dyr, den kan finnas i vanliga matbutiker (kanske inte i alla, men jag hittade min burk i en sån), man behöver otroligt lite i taget så den räcker länge och dessutom luktar den så himla gott!

Kommentarer
Postat av: GD

Det var en bra recension. Ska testa den någon gång :D

2012-01-20 @ 23:16:05
Postat av: Linn

Åh va spännande! :D

Jag ska nog göra en recension jag också tror jag :)

2012-01-21 @ 12:05:33
Blogg: http://wildsofmyheart.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: