Homosexualitet i Japan

Ibland går det typ två veckor utan att jag skriver och nu har det gått nån timme.

Men jag tänkte berätta att min japanskalärare sa att alla skulle hålla ett föredrag (på engelska, inte på japanska. Undrar hur det hade blivit!?) om något japanskt under kursen.
Jag har inte vetat vad jag skulle prata om, visst hade jag kunnat göra det enkelt och berätta om typ Kanjani8 eller Hey!Say!JUMP, men det känns inte riktigt som att jag vill det. Dessutom tror jag det är flera i gruppen som kommer att prata om sånt, och inget fel med det, men det är ju lite tråkigt om alla gör det. Och jag skulle vilja prata om något lite djupare.

Så då fick jag en idé. Jag tror jag ska prata om homosexualitet i Japan!
Det är väldigt intressant eftersom Japan har två helt skilda sidor när det gäller just det ämnet. Å ena sidan läser man Shounen ai manga och tittar på Yaoi, å andra sidan är det otroligt svårt att komma ut som homosexuell i Japan och ungdomar blir uteslutna ur familjer och allt sånt. Jag känner inte till den andra sidan så bra ännu, men jag tycker det är intressant, och jag är väldigt intresserad av att kämpa för hur man kan göra sånt bättre.

Det blir inte för djupt tycker ni? Jag vill inte liksom stå och peka finger åt japanskaläraren genom att stå och prata om hur dåligt Japan är inom det området (för Japan är ju kanske inte bäst när det gäller detta, men absolut inte sämst heller). Vad jag vill få fram är väl snarare den här intressanta tudelningen, och sen vill jag ju också få fram det viktiga budskapet som är det samma oavsett vilket land man befinner sig i.

Som ett avslut på inlägget undrar jag om ni har förslag på saker jag särskilt kan ta upp? Kanske källor på olika typer av statistik eller bara fakta?

Kommentarer
Postat av: Cleo



Sv: Ja precis det är nästan just det! Han ser inte så glad ut på tv och han ska vara bitchig ibland :ccc Det gillar jag inte. Men ja jag kan förstå att han hade det tufft att hålla på med två grupper men nu hoppade han av den andra så han kanske blir gladare i framtiden xD



Haha vad hände med dom andra pairings?

Fast det är bra att vi har nästan samma smak när det gäller HSJ pairings xD

2012-01-29 @ 09:06:36
Blogg: http://yumahalo.blogg.se/
Postat av: Johanna

Låter som ett jätteinteressant ämne. Skulle gärna vilja höra föredarget :3

2012-01-29 @ 20:59:18
Blogg: http://johannakawaii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: