Ner med copyrighthetsen, tack!

Något jag ibland stör mig på i "johnny's-världen" är all copyrighthets.
Och då menar jag inte bara videoklipp som försvinner från youtube efter några timmar, alltså sånt som Johnny ställer till med.

Det jag tänker prata om nu är det som förekommer bland fans.
Det spelar stor roll vem som har gjort profilbilderna, scannat in tidningarna, skrivit låttexten i romanji och subbat ett videoklipp.
Om man ska posta något nån annanstans är det viktigt att man har med varifrån man fått det, även om det bara är en LJ-sida med ett namn ingen kommer ihåg och knappast kommer att besöka. Helst ska man inte posta något alls.


När jag använder en bild i min blogg så brukar jag länka till den hemsida där jag fick bilden. Men varför ska jag göra det egentligen? Gör folk så i andra fandoms? Knappast. Så varför gör Johnny's-fans så?

Jag förstår delvis när det gäller fansubbing. Det handlar ju mycket om att man inte vill att Johnny ska få reda på vad man gör (vilket det är större risk för om klippen finns på streaming sites).
Men jag tycker att det är okej att använda t.ex. profilbilder (icons) utan att säga vem som gjort dem, så länge man inte säger att man själv gjort dem. Jag förstår liksom inte varför det ska vara så viktigt med vem som scannat in en tidning eller redigerat lite bilder, för folk kommer ändå inte ihåg namnet.

Extra störd blir jag när folk låser trådar och man tvingas be om att bli med i nåt community (och då måste man uppfylla en del krav) för att ladda ner en låt eller se ett litet klipp.
Sen finns det de som lägger upp nerladdningslänkar med lösenord, och inte bara det, ibland måste man maila och fråga efter lösenordet, eller klura ut det.
Materialet är ju ändå stulet och olagligt uppladdat från början, men bara för att nån känner till nån kinesisk hemsida och hittar en massa filer så ska man visa en massa respekt, ge credit och tacka för ett hårt arbete.



För att sammanfatta det här inlägget så är jag sur för att jag inte blev godkänd att gå med i ett subbingcommunity så nu kan jag inte se Magic Power pv making med engelsk text.
(Det som svider mest är känslan av att inte bli godkänd, när jag ändå uppfyllde alla krav!)

Kommentarer
Postat av: Cleo

Vet du vad? Jag håller med dig till 200%! Jag fattar inte eller varför man alltid måste säga vart man har fått tag i bilder, video klipp osv >.<

Jag fattar inte varför dom inte godkände dig?!! Dumma lj-ägare/regler >3< <3

2011-09-26 @ 21:01:28
Blogg: http://yumahalo.blogg.se/
Postat av: Lily

Jag stör mig på det så mycket jag med! Eftersom jag läste om ett inlägg på lj om att lägga upp bilder och så fick jag lite ont i magen när jag la upp mitt inlägg med JUMP och så eftersom det var så många bilder där som jag laddat ner ifrån någon sida och så. Men ibland ser man inte vem som lagt upp det och det känns så onödigt ibland att alltid ge dom creds. Alla dessa regler och sånt skit det vill att man ska följa och så bara för att få se saker.



Jag kan inte heller se fansubbingen av magic power. Jag pallar heller inte att ansöka. jag blev nobbad av en annan community där de översatte HSJ texter bara för att jag inte hade gjort tre inlägg på min egen lj. Jag pallar inte med sånt. Seriöst.



kram

2011-09-26 @ 22:40:39
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com
Postat av: Mari

JAG HÅLLER MED DIG SÅ STÖRT MYCKET ATT DU ANAR INTE.



Jag hatar verkligen det i den här fandomen. Folk laddar upp scans och sen måste man vara såååå tacksam och ABSOLUT inte sprida det till någon, för det är ju "deras" bilder/videos. Jag menar, wtf? Det är inte så att du har rättigheterna till videorna bara för att du har olagligt laddat upp dem. Och detta med alla lösenordsskydd. Jag hade tänkt gå med i en community idag, men ångrade mig när jag såg kraven. "DU MÅSTE HA UPPDATERAT DIN JOURNAL INOM DE SENASTE TRE DAGARNA, HA GJORT MINST 60 INLÄGG, LOVA ATT ALDRIG RE-POSTA" blblablablbalbksdfhiilsdfk

Så jag sket i det och laddade ner det jag ville på andra sätt.



Inom Johnny's är det redan tillräckligt svårt att få tag på det man vill ha, så alla fans borde hjälpa varandra istället för att snåla. Sharing is caring!



Och du, no worries. Jag har fixat Magic Power med subs, så om du är snäll (vilket jag vet att du är) kanske du får en liten present på din mail :D

2011-09-26 @ 23:04:56
Blogg: http://ichigolove.blogspot.com/
Postat av: Linn

WOW! Det var så sjukt mycket enklare att vara fangirl tidigare!

Alla regler och speciellt all "det här hör till mig och ingen annan"-hysterin är helt galen! Jag förstår tex att de inte vill att man ska ladda upp subbade saker så de streamas.. men sjuka krav bara för att ens få tillgång till det? Då har det kanske gått lite väl långt känner jag!



När det gäller bilder så skiter jag fullständigt i vem som har scannat in dem. Faktiskt. För de scannade in dem (tack för det), men det är inte deras bilder bara för det. Jag brukade göra massor av wallpapers och banners och sånt förut (några år sedan) och ibland fick jag då kommentarer som "jag skannade dessa! länka tillbaka till mig!" . JAg förstår om någon blir sur för att deras wallpaper som de har gjort läggs upp av någon annan som säger att de har gjort det. Men att scanna in bilder ger dig inte automatisk rätt till allt som gjorts utav de inscannade bilderna.



Men ja.. fans är fans och det kommer alltid att finnas de som vill hålla på allt och alla regler! När KAT-TUN släppte en singel förra året blev folk sura för att videon till låten lades upp innan singeln släpptes O_o



Jag hoppas det löser sig för dig med making of pv ^^

2011-09-27 @ 08:25:58
Blogg: http://imturningjapanese.blogg.se/
Postat av: Cleo

Sv: What nooo~ Klippet fungerade när jag såg på den jätte många gånger! :S Bajs på er YT >.<



Jaa det är inte så att dom själva har tagit bilderna eller filmat hela grejen osv. Asså näe man blir ju verkligen jätte arg :/ <3

2011-09-27 @ 09:46:36
Blogg: http://yumahalo.blogg.se/
Postat av: Mari

Sv: Nej det ha jag inte. Skicka till mig så fixar jag videon till dig, hihi :D

2011-09-27 @ 21:04:33
Blogg: http://ichigolove.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: