Abort?

"Är abort mord? Kan man ens räkna ett foster som en människa, ett barn? Har vi 'levande människor' någon som helst rätt att bestämma det ofödda barnets öde?"
Min vän Ida (nybliven filosofinörd) skrev ett intressant inlägg på sin blogg om abort. Jag tycker ni kan läsa det.

Så då blev ju jag inspirerad att skriva nåt eget..
Jag tittade nyss på dramat Umareru, där abortfrågan är ganska central. Så jag började fundera lite på detta. Vad tycker jag egentligen?

Min åsikt är nog ganska enkel. Om man inte blir gravid behöver man inte fundera över det.
Jag tycker att det är på ens eget ansvar, vill man inte bli gravid så ser man till att inte bli gravid. Då slipper man fundera över abortfrågan. Om man inte kan ta det ansvaret ska man inte ha sex heller. Så tycker jag.
(Sen finns det ju klart undantagsfall då preventivmedel inte alltid funkar till 100%, eller våldtäkt).

Men låt säga att man ändå är gravid, då tycker jag inte att staten, eller någon religion, ska kunna säga åt en vad man ska göra. Man vet nog bäst själv vad man har för förutsättningar att ta hand om ett barn.

Vad tycker ni om aborter?

Kommentarer
Postat av: Lily

sv: Förlåt för sent svar.



Usch då! Men hur känns det nu då? Är du bättre? Eller är det fortfarande rätt så dåligt?



kram

2011-09-24 @ 16:14:53
Blogg: http://chibi-lily.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: