Lite kort om Johnny's Entertainment

Jag fick en kommentar... :

Jag är faktiskt inget proffs på allt sånt själv men jag kan (med wikipedias hjälp) försöka...

Jag tror att det kanske är flera av er läsare som inte riktigt vet.

 

Vad wikipedia säger:
"Johnny's Jimusho
, japansk idolagentur bildad av Johnny Kitagawa år 1962. Agenturen har idag Japans mest populära idoler i sitt stall och är ett av landets mest inkomstbringande företag. Deras artister är både skådespelare, programledare och sångare."


Min egen definiton:
Johnny's entertainment är alltså en agentur som producerar manliga  (främst)pop-artister (även om det från början också fanns ett antal kvinnor med). De flesta söker dit när de är i ungefär 10-års ålder. De som slipper in blir s.k. Johnny's Juniors. Dessa får börja som t.ex. bakgrundsdansare på de större artisternas konserter o.d. De allra populäraste juniorerna får ibland också plats i de vanligaste Johnny's-dominerande japanska idoltidningarna och kan även få börja spela in draman eller kanske tillochmed debutera med en grupp.
Agenturen bestämmer i princip allt. Vilken grupp artisterna ska vara med i, var de ska uppträda, hur de ska vara klädda osv. Det är självklart massor av jobb, i alla fall om man hör till en av de större stjärnorna.

När jag först läste om Johnny's entertainment tyckte jag inte alls att det verkade bra. Att "producera" artister på varandra, hur äkta är det egentligen!??
Nu tycker jag nog inte så längre. I princip alla grupper jag nånsin hört tycker jag har en personlig stil och de flesta tycks trots allt hår arbete se ut att tycka om det de gör. Dessutom gillar jag väl japansk pop helt enkelt xD

Dom flesta jag skriver om här hör till Johnny's Entertainment, även om jag inte precis skriver det i varenda inlägg. Jag ser inte heller personerna som tillhör agenturen bara som johnny's (även om jag kallar dem det om jag menar flera personer, mest för enkelhetens skull). Om jag t.ex. säger att jag gillar några Johnny's betyder det alltså inte att jag fangirlar precis varenda en. Det betyder inte heller att jag stöder hela företaget och tycker om allt som görs där. Bara så att ni inte får det fel nu haha xD

Exempel på de för tillfället mest populära Johnny's-grupperna:

Arashi, NewS, KAT-TUN, Kanjani8, Hey!Say!JUMP...
men det finns självklart måånga fler.


Jag vet inte alls om det här gjorde det det minsta mer klart..
Ställ gärna frågor om något ännu är oklart så lägger jag till det!




Kommentarer
Postat av: Anonym

ALLT BRA? =)

2010-02-09 @ 19:30:56
Blogg: http://fashionqueens.blogg.se/
Postat av: Valeria

ååh tack så mycket! Nu fattade jag! :D

Det var riktigt bra skrivit :)

2010-02-10 @ 14:59:30
Blogg: http://kiwistyle.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag såg dom på tv en gång faktist :))

2010-02-10 @ 18:29:27
Blogg: http://avictoriandustrial.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: