Hur lära sej japanska låttexter utantill?

Jag har varit beroende av Arashi's låt Troublemaker ett tag nu.
Och eftersom det är en sång som man gärna vill sjunga med i har jag tänkt lära mej texten utantill.

Så nu tänkte jag ge er några små tips på hur man lär sej texter utantill som du kan impa på konserter med ;D
Obs! Jag utgår ifrån japanska låtar, men det funkar självklart lika bra med vilket annat språk som helst.
(förutsätter dock oftast att du kan engelska relativt bra från tidigare)

1. Lyssna på låten.
Ju fler gånger du har lyssnat, desto lättare är det att lära sej texten. Redan i det här skedet kan du uppfatta en del stavelser och kanske hela ord som gör det hela lättare.

2. Leta upp texten.
Har du cd'n finns texten kanske där? (problemet är att den antagligen står i kanji, och om du inte kan läsa det alldeles flytande kan det ju uppstå problem). Annars är det bara att leta på internet. Skriv t.ex. "Arashi Troublemaker lyrics" och du borde hitta. (byt självklart ut "Arashi" och "Troublemaker" till den artist/låt du vill ha texten till)

3. Leta upp ord du kan!
Hittar du ord du vet vad de betyder i texten är det jättebra. Också om du hittar ord som du kanske inte vet vad de betyder men som du vet att du har hört tidigare, och som du kommer ihåg. Lyssna på låten igen medan du kollar på texten och kom ihåg var i låten de ord du kan finns. Om du kan de orden har du förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen.

4. Leta efter översättning.
Du gör ungefär likadant som i punkt 2, bara att du byter ut ordet "Lyrics" i sökrutan mot "translation". Har du problem med att hitta det kan du alltid fråga mej! Jag brukar vara bra på sånt ;)
Leta upp meningar du gillar, som är extra fina eller roliga. Kolla i texten vad den meningen är på japanska (som de alltså sjunger i låten) och lär dej.

5. Nu återstår inget annat än att öva.

Lyssna på låten och sjung samtidigt som du tittar på texten. Det här måste du göra många många gånger.
Förhoppningsvis ska dom flesta ord som du inte kunde tidigare också fastna.
Så småningom kan du börja öva utan att titta på texten.

Lycka till (Y)

 

Gillar du tips som de här?

 

Det är roligt att skriva dem,

men det är ju meningslöst om ingen har någon hjälp av dem eller överhuvudtaget gillar att läsa dem.


Kommentarer
Postat av: puxxi

Woooah Troublemaker!! :D Me love!

Jag har typ börjat fangirla Sho xD<33 men han är så cool i Yamada Taro Monogatari och the quiz show! x) vem tycker du mest om i Arashi? Btw, när kommer du till Sthlm? :3 skulle vara fett kul att träffas någon gång! Vi borde samla ihop ett gäng och träffas ^_^

2010-04-20 @ 18:52:35
Blogg: http://strawberryfuzz.blogg.se/
Postat av: nicole

ååh... jag gör precis så:O (som ditt tips):P haha



sv: ahha okej, jo men nationella va inte sååå svårt förra året:P haha ;P

2010-04-20 @ 19:35:52
Blogg: http://ichigojam.blogg.se/
Postat av: May Therese

sv: cool! :D

2010-04-20 @ 20:03:54
Blogg: http://www.maytheresevistvenmoe.blogg.no
Postat av: brander

sv; tackar :) ! Jag får kläderna gratis av mina sponsorer men du kan gå in på hemsidan och kika vad den kostar. 250 kr tror jag ;b

2010-04-20 @ 21:13:01
Blogg: http://nbrander.blogg.se/
Postat av: nicole

sv: haha aah XD jag brukar stila med att jag kan hela lollipop pt 2 rappen på koreanska haha xD:P:P

men de e ju kul att veta vad de sjunger om oxå:P haha

2010-04-21 @ 08:27:20
Blogg: http://ichigojam.blogg.se/
Postat av: brander

sv; haha okej, varför inte vilja ha sponsorer ? ja det är faktiskt lite knpepig sida haha :) ! okej.

2010-04-21 @ 11:49:35
Blogg: http://nbrander.blogg.se/
Postat av: bellan

vilka är killarna du har på headern ? :)

2010-04-21 @ 11:54:14
Blogg: http://chinapower.blogg.se/
Postat av: laura

nice!! jag gör på samma sätt :) men bra att du skrev det så det blir lättare för andra ;D

2010-05-29 @ 23:04:12
Postat av: laura

bra tips det är så jag gör förutom att kolla de ord jag kan och översättningen använder jag när jag provar låten på engelska

2010-06-20 @ 16:49:45
Blogg: http://ysabellaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: