>Fangirling del 1: Vad är ett/en(?) fangirl? (:

Jag tänkte ha en liten "serie" här i bloggen om ämnet fangirling. Jag vet inte hur många delar det blir, troligtvis ca tre, och jag kommer att ta upp lite olika saker i alla delar. Jag kommer nog inte att posta detta nu varje dag, utan vid lite olika tidpunkter den närmaste veckan. Jag kommer också att posta annat emellan!

Det här är första delen och då ska jag (med wikipedias hjälp) reda ut begreppet fangirling.

Observera att det kan vara stor skillnad mellan fangirls och fanboys (som, vilket ni kanske förstår, är den manliga versionen av fangirls), men det behöver inte alltid vara så. Vill du även om du är kille göra testet nedanför så går det självklart lika bra!

Då sätter vi igång!?

________________________________________________

Fangirl=
Ett fan (i det här fallet en flicka eller kvinna) som har en "crush" på en skådespelare, sångare, idrottsman eller kändis. Vissa fangirls är bara lite "förälskade" i karaktären, medan andra på allvar fantiserar om att lära känna personen på riktigt. I extrema fall kan fangirling leda till stalkande eller tillockmed våldsamma angrepp.

Ordet fangirl är dock ofta använt i nedsättande bemärkelse för att beskriva en flicka som är besatt av något, oftast en manlig tonårsidol eller en aspekt av japansk popkultur. En fangirl's beteende kan variera mycket. Å ena sidan finns det de som, samtidigt som de är uppriktigt förtjusta i en viss skådespelare eller karaktär, är fullt medvetna om att de aldrig kommer att få nån närmare kontakt med persone de fangirlar. Å andra sidan finns de fangirls som sägs vara besatta av sina fandoms och även grälar med andra fangirls över vem som "äger" karaktären i fråga. När man pratar nedsättande om fangirls menar man vanligtvis den andra, "värre", typen av fangirls.
Fangirls är dock väldigt viktiga för kändisarna eftersom de självklart står för en stor del av skivförsäljningen o.d.

________________________________________________

Det kan vara lite svårt att veta var man drar gränsen till fangirling. Det kan vara knepigt att veta om man bara har ett favoritband/skådis, eller om man faktiskt är ett/en (förlåt, men jag vet faktiskt inte vilket det ska vara) fangirl. Här är ett test för att kan klargöra saker och ting ^^
Tänk på en eller flera kändisar du gillar extra mycket när du gör testet!

-Pratar du om personer rätt ofta?
-Brukar du ladda upp bilder på personen på webbcommunityn och liknande?
-Skriver och/eller läser du fanfics?
-Känner du dej "tvungen" att ha/se allt personen medverkat i? t.ex. se alla draman/filmer, ha alla skivor och singlar, läsa alla intervjuer du hittar osv.
-Har du uppsatt flera bilder av personen i ditt rum och/eller ditt skåp i skolan eller liknande?
-Fantiserar du ibland om hur det skulle vara att känna personen? (som vänner eller mer)
-Jämför du andra killar med den här personen?
-Brukar du bli lite glad eller pirrig när du ser en bild på personen eller hör personens röst?


Svarade du "ja" på mer än tre frågor skulle jag säga att du nog fangirlar honom(/henne).

Vad blev ditt resultat? :D




Kommentarer
Postat av: Lovisa

hehehe....typ, ja..på..alla frågor...hehe ^^'



Lalal, Kai w

2009-10-30 @ 19:32:34
Blogg: http://unsweetromance.blogg.se/
Postat av: Amanda

Åå din blogg är såå fin den kommer säkert att hamna

på delad första plats med Foki ^^

Ciao <3

2009-10-30 @ 19:36:21
Blogg: http://beyonceglitter.blogg.se/
Postat av: Amanda

Haha, :)

2009-10-30 @ 19:47:55
Blogg: http://beyonceglitter.blogg.se/
Postat av: Isabelle

Fan, jag är en fangirl! :(

2009-10-30 @ 19:48:02
Blogg: http://gakkun.blogg.se/
Postat av: alice

Hahah alltså jag är väl kanske en fangirl. Ang. sista frågan... jag skriker och nästan gråter varje gång jag ser Gackt liksom... i icke-asiatisk media/communitys osv. Fatta vad jag kommer dö när Bunraku kommer ut?!

2009-10-30 @ 20:00:52
Blogg: http://ultragroteskt.blogspot.com
Postat av: Sofia

SV; åh okej, krya på dig då ^^

jo allt är väl bra, är väl bara lite illamående >__<



vad har du gjort idag? :D

2009-10-30 @ 21:08:22
Blogg: http://himeko.webblogg.se/
Postat av: Isabelle

sv: Ska försöka.



Apropå fangirlism, jag har just spenderat nästan två timmar genom att läsa GACKT-fanfics. Notera att jag är med en kompis. Hon sitter bredvid mig, vid sin dator, och gör samma sak.



HEHEHEHE. Fniss. Det känns värt att läsa fanfics mitt i natten.

2009-10-31 @ 02:25:31
Blogg: http://gakkun.blogg.se/
Postat av: Dina

jag svarade ja på 6 av frågorna :3

2009-10-31 @ 14:57:09
Blogg: http://jrockzombie.blogg.se/
Postat av: Holly Hollywood

HAHAHHHA jag brukar gräla med andra om ryo :$ hahha dock bara på skoj. Jag är nog inte den andra typen... skulle jag tro. Hahah, fast jag har faktiskt kramat en av mina stora kändis crushar tre gånger, så jag skulle nog inte säga att jag inte tror att jag aldrig kommer träffa dom... så jag är nog mitt emellan. eller vad tror du? o.o

2009-11-02 @ 15:06:56
Blogg: http://lillyewajosefine.blogg.se/
Postat av: KAWAiiKAi ~

haha det blev ja på alla för mig XD och kewl inlägg! (: (Y)

2009-11-03 @ 15:54:56
Blogg: http://kawaiikai.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

Mailadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: